Dotyková obrazovka môže byť nebezpečnejšia ako marihuana či alkohol

Foto: WEB / konopkar.sk
Konopkar, 7. apríla 2020

Displeje informačno-zábavných systémov majú predstavovať zvýšený komfort a kvalitu automobilu. Podľa britského výskumu organizácie IAM RoadSmart môžu však byť pri nerozvážnom používaní počas jazdy nebezpečnejšie ako alkohol či marihuana.

V súčasnosti sa výrobcovia snažia dostať čo najnovšiu a najmodernejšiu techniku aj do malých segmentov automobilov.

V praxi to znamená, že vybavenie interiéru má väčšina portfólia značky takmer rovnaké.

A keďže dnešnú dobu charakterizujú dotykové displeje, nájdeme ich dnes už takmer v každom aute.

 

 

Z užívateľského hľadiska ide o krok k zákazníkom, lebo vodiči sú zväčša aj majiteľmi dotykových mobilných telefónov či tabletov, a preto sa nemusia s infotainmentom v aute veľmi zoznamovať.

Kým však pri používaní spomínaných komunikačných prostriedkov venujeme displeju maximálnu pozornosť, v autách je ich úloha sekundárna.

A práve na riziko uprednostňovania ovládania displeja pred samotným vedením vozidla upozorňuje výskum britskej organizácie IAM RoadSmart.

Experti porovnávali reakcie vodičov manipulujúcich s dotykovou obrazovkou s vodičmi s 0,8 promile alkoholu v krvi, čo je v Spojenom kráľovstve maximálna povolená hodnota, a s vodičmi vedúcimi vozidlo po užití marihuany.

Výsledky ukázali, že reakčný čas vodičov pod vplyvom marihuany bol kratší, ako tých, čo venovali pozornosť aj infotainmentu.

Reakčný čas vodičov pod vplyvom alkoholu bol dokonca až päťkrát kratší.

V priemere sa vodiči nastavovaniu funkcií cez dotykovú obrazovku venovali šestnásť sekúnd, čo pri rýchlosti 90 km/h za hodinu predstavuje 400 metrov.

 

 

Zároveň mali účastníci pokusu problém udržovať konštantnú rýchlosť a nevybočovať z jazdného pruhu.

Autori výskumu dokonca uvádzajú, že výber hudobných skladieb cez Spotify odpútaval pozornosť viac ako písanie textových správ.

Dopravný odborník z IAM RoadSmart Neil Greig pripomína, že tretinu dopravných nehôd v Európe spôsobuje vodičovo nevenovanie sa vedeniu motorového vozidla.

Ide zároveň o varovný prst pre výrobcov, aby systémy s pribúdaním funkcií neboli ešte komplikovanejšie, čo by si od vodičov vyžadovalo ešte viac pozornosti a tým by jej ostalo menej na to podstatné.

Riešením by mohlo byť presadzovanie hlasového ovládania, ale to má k dokonalému fungovaniu pomerne ďaleko a navyše do hry vstupuje prekážka v podobe množstva jazykov.

 

Zdroj: auto.pravda.sk

 

Prečítaj si viac z kategórie:
Novinky